LA PROMENADE : 산책
(정명주/아트스페이스펄 디렉터)


  아트스페이스펄은 2022년 동시대미술을 견인하는 현장비평과 전시기획을 연결하여 창작과 비평의 과정을 보여주는 [감성생태 프로젝트]를 진행한다. 이 프로젝트는 청년작가 3명(정문경, 김윤섭, 신준민)을 초대하여 릴레이 개인전시를 진행하면서 미술평론이 텍스트에서 벗어나 작가, 관람객과 함께 호흡하기 위한 현장비평의 새로운 장을 만들어 가기 위한 시도이다. 작가가 작업실에서 매체와 씨름하며 창작하는 과정이 필요한 만큼 비평가는 서재에서 텍스트와 마주하며 고뇌하는 과정이 필요하다. 창작과 비평은 전시를 통해 어떠한 방식으로든 상호 공존하게 되며 감상자는 그 사이를 산책하며 시청각적 사유의 즐거움을 공유할 수 있다. 감성생태 프로젝트를 이끌어가는 김옥렬(현대미술연구소 소장), 강미정(미학자)은 현장비평이 다양한 깊이와 무게로 다가가길 기대하며 창작과 감상의 소통을 강조한다. 아트스페이스펄 ‘미술비평활동 : 감성생태’와 연계한 릴레이 개인전 세 번째 작가는 신준민이다. 그는 산책하며 자연스럽게 마주하는 풍경을 회화적 감성으로 품었다. 이번 전시를 준비하며 그가 찾았던 산책로는 집에서 멀지 않은 곳이다. 진천천이라는 작은 개천에서 시작하여 달성습지를 거쳐 사문진나루터나 강정고령보까지 갈 수 있는 기나긴 코스로 자연과 도시가 맞닿아 있어 해 질 녘엔 걷거나 자전거를 타며 웰빙라이프를 즐기는 사람들이 많다. 몇 년 전부터 작가도 이 산책로를 따라 햇살과 바람을 온몸으로 느끼며 산책하였다.
  도시재생사업 이전에는 사람들의 발걸음에 따라 산책길이며, 오솔길이며, 등산로가 만들어졌다. 그런데 지금은 숲세권이라는 신조어가 생길 정도로 새로운 아파트들이 들어서는 곳마다 인공적인 산책로를 만들고 환경을 조성하여 도시 속에서 누리는 힐링 이미지를 강조한다. 또 지역의 기관에서는 동네와 조금이라도 관련 있었던 유명인 또는 예술인들의 발자취를 발굴하고 스토리텔링하며 00길, 00공원, 00문화관 등으로 주민들과 동네 커뮤니티를 형성하기 위해 노력한다. 모두 살기 좋은 동네 만들기에 여념이 없다. 작가가 거닐던 이 산책로도 기존 있던 유원지와 습지 등을 재정비하며 조성된 산책길이다. 인공조명과 거대한 교각, 군데군데 놓인 벤치와 포토존, 우거진 자연과 잘 분리시켜 정비된 길은 시민들의 힐링로드가 되었다. 신준민의 이전 작품은 주로 적막하고 쓸쓸한 도시의 한 부분을 회화적 언어로 시각화한다. 달성공원, 스타디움, 길에서 바라본 아파트와 구조물 등 도시의 화려함과 상반되는 이미지들은 개인이 사회에 던지는 무언의 시위처럼 느껴지기도 한다. 

  이번 전시에서 보여주는 < 산책 >에서도 도시의 이면을 바라보는 작가적 시선이 담겨있다. 그는 도시에서 만나는 자연에서 자신의 주제인 빛을 관찰하였다. 19세기 인상주의 작가들이 어두운 화실에서 벗어나 밝은 야외에서 시시각각 변화하는 자연 빛을 색으로 표현했던 것과 달리, 신준민은 자연에 드리워진 인공적인 빛의 상징성을 하얀빛에 담고 있다. 커다란 눈을 뜨고 있는 것처럼 강하게 비추는 두 개의 조명이 있는 작품 < 밤빛 >은 어둠을 밝히는 등불이자 감시자의 눈빛처럼 강렬하다. 도시의 밤을 그린 배경과 환한 조명등의 대비는 거친 터치로 그려진 앙상한 풀을 더욱 강조한다. 신준민은 하나의 풍경을 그리기 위해 걷고 또 걸으며 매번 다르게 느껴지는 시각적 이미지와 그날의 느낌을 함께 채집한다. 이 작품에서 작가가 느낀 감정과 시·촉각적 감각의 회화적 표현이 관람자에게도 전달되길 바란다.
  동틀 무렵 어두운 숲에서 고가도로를 바라보는 또 다른 작품 < 밤빛 >은 동이 트기 전 새벽안개 속 풍경이다. 공기를 가로지르는 크고 작은 붓 터치 수십 수백 번을 손과 팔과 몸으로 긋고 또 긋는 행위가 교차한 시간 속에서 드러나는 풍경, 흐릿한 교각을 배경으로 희뿌연 새벽공기를 뚫고 수풀과 나무가 선과 선이 겹치고 잎과 잎이 점점으로 새벽을 깨워 얼굴을 내민다. 신준민의 < 밤빛 >은 밤을 품은 새벽이 빛, 새벽안개 속 깊이 잠든 공기를 깨우는 하얀 얼굴이다. 새벽을 걷는 풍경 속 공기 따라 산책길을 통행한다. 신준민 작가는 의식하지 않은 채 반복적으로 지나가는 풍경이 어느 날 다르게 보이기 시작했고 “바람에 흩날리는 나무와 흐르는 강물은 나와 함께 산책을 하는 듯 그날의 바람, 공기, 온도, 빛, 소리가 온몸에 받아들여지고, 평범했던 산책로는 어느새 어떤 정서적 공간이자 회화적 장면으로 다가오게 되었다. 풍경을 수집하고 작업실로 돌아와 캔버스에 그릴 때면 마치 그날의 바람이 풍경을 그리고 사라지게 하는 듯 회화의 붓질과 물성은 캔버스 위에서 그려지고 지워지며, 때론 물감이 뒤엉켜 흘러내리고 겹쳐지면서 그날의 풍경이 흔적으로 남겨졌다.” 이처럼 신준민의 풍경은 웅장한 경관이나 역동성보다 섬세한 감성 표현에 집중한다. 그날 우연히 마주한 풍경이 스스로 그림이 된 것처럼, 작가는 산책길에서 그림을 본다.




LA PROMENADE
Jung MyoungJu (Director of ArtspacePurl)

  
  In 2022, Artspace Pearl will present the Emotional Ecology Project, which connects on-site criticism and exhibition planning to show the process of creation and criticism that drives contemporary art. By inviting three young artists (Jung Moonkyung, Kim Yoonseop, and Shin Junmin) to hold relay solo exhibitions, this project is an attempt to create a new chapter in on-site criticism, where art criticism moves away from text to breathe with artists and visitors. Just as an artist needs to wrestle with the medium in the studio to create, a critic needs to struggle with the text in the study. Creation and criticism coexist in one way or another through the exhibition, and viewers can walk between them and share the pleasure of audiovisual thinking. Kim Ok-ryul (director of the Institute of Contemporary Art) and Kang Mi-jeong (aesthetician), who lead the Emotional Ecology Project, emphasize the communication between creation and appreciation, hoping that on-site criticism will be approached with various depths and weights. The third artist in the relay solo exhibition in conjunction with Art Space Pearl's 'Art Criticism Activity: Emotional Ecology' is Junmin Shin. He embraces the natural scenery he encounters on his walks with a painterly sensibility. The trail he found while preparing for this exhibition is not far from his home. It is a long course that starts from a small stream called Jincheoncheon, passes through the Dalseong wetlands, and goes to Samun Jinna Lutheran Church and Gangjeong Goryeongbo, where nature and the city meet, and many people walk or ride bicycles at sunset to enjoy a wellness lifestyle. A few years ago, the writer also took a walk along this trail, feeling the sunshine and wind with his whole body.
  Before the urban renewal project, walking paths, trails, and hiking trails were created according to people's steps, but now, to the extent that a new phrase called forest right has been coined, artificial walking paths and environments are created wherever new apartments are built to emphasize the image of healing in the city. In addition, local organizations are trying to discover and tell stories about the footsteps of celebrities or artists who were even slightly related to the neighborhood, and to form a community with the residents of the neighborhood through trails, parks, and cultural centers. They work hard to make their neighborhoods livable for everyone. The promenade that the artist walked along was also created by reorganizing the existing amusement park and wetlands. With artificial lighting, giant bridges, benches and photo zones, and a well-designed path separated from the lush nature, it has become a healing road for citizens. Junmin Shin's previous works often visualize a deserted and lonely part of the city in a painterly language. The images, which are at odds with the city's splendor, such as Sucheong Park, the stadium, and apartments and structures seen from the road, feel like unspoken protests by individuals to society. 

  In , which is shown in this exhibition, the artist's view of the city is also reflected. He observed his subject, light, in the nature he encountered in the city. Unlike the 19th-century impressionists who expressed the changing colors of natural light in the bright outdoors, away from the darkness of a studio, Shin uses white light to represent the symbolism of artificial light in nature. Night Light, a work with two lights that shine as strongly as if they were opening large eyes, is as intense as a lantern illuminating the darkness and a watchful eye. The contrast between the background depicting a city night and the bright lights emphasizes the tiny grasses painted with a rough touch. Shin walks and walks to paint a single landscape, collecting different visual images each time, as well as the feelings of the day. In this work, he hopes that his emotions and the painterly expression of his visual and tactile senses will be conveyed to the viewer.
  Another work, Night Light, is a view of an overpass in a dark forest at dawn. The landscape is revealed in time through dozens and hundreds of small and large brushstrokes across the air, stroked and stroked and stroked by hands, arms, and body, and the bushes and trees pierce through the hazy dawn air against the backdrop of the blurred bridge, overlapping line after line, leaf after leaf, waking up and showing their faces. Shin Junmin's Night Light is a white face of the dawn embracing the night, waking up the air that sleeps deeply in the dawn mist. It passes through the promenade along the air in the landscape walking at dawn. One day, the landscape that he repeatedly passed by without consciously realizing it, began to look different. "The trees swaying in the wind and the river flowing by seemed to be taking a walk with me, and the wind, air, temperature, light, and sound of the day were absorbed by my whole body, and the ordinary walking path suddenly became an emotional space and a painting scene. When I collected the landscapes and returned to my studio to paint them on the canvas, the brushstrokes and materials of the paintings were drawn and erased on the canvas, as if the wind of the day was drawing the landscapes and making them disappear, and sometimes the paints were intertwined, dripping and overlapping, leaving traces of the landscapes of the day." Thus, Junmin Shin's landscapes focus on delicate emotional expressions rather than magnificent landscapes or dynamics. Just as the landscapes he encountered that day became paintings themselves, the artist sees paintings in his walks.