만남의 정서
양준호(수성아트피아 전시기획팀장)


  외부 환경과 접촉하면서 느끼는 방식을 작업에 담는다. 신준민은 우연히 마주친 장소에서 작가에게 전해오는 느낌을 받아들이려고 노력한다. 그 노력은 자신의 감각을 믿고 그 감각으로 다가선다.
작가는 가려는 목적지를 정하지 않는 걸음으로 우연히 만나는 장소를 선택한다. 그 선택된 장소를 몇 번이고 다시금 찾아가서 처음의 느낌을 유지하려고 한다.
그런데 이는 특이하게도 일반적으로 작품을 하는 과정과 닮았다. 대다수 작가가 화면을 처리하는 방식은 작업 계획을 세우고 긴 시간에 걸쳐 작품을 제작하는데 누적된 표현으로 진행한다. 그 진행으로 작품은 계속 변화한다. 처음의 느낌을 유지하고자 하지만 계획했던 방식대로 진행되지 않을 경우가 많다. 화면에서 변해가는 과정을 판단하고 그때그때의 결과물을 받아들이고 계획했던 작업과 일치하는지를 확인한다.
그 일은 작업이 마무리 할 때까지 반복된다. 일반적인 작업 과정과 자신이 느끼는 환경에 대해 신준민은 이렇게 과정을 분석한다. 지각의 특성으로 파악하고 지각 행위를 감성의 언어로 분석해서 보고 있다.
작가의 관심사는 환경을 분석적인 작업으로 사용하고 있다는 점이다. 그 분석한 환경을 전달하는 방식이 회화적 지각의 특성으로서 그 미적 언어의 가능성과 필연성을 제공할 준비를 하고 있다.
작가는 ‘주체가 대상을 바라보는 시선이 아니라, 나 자신이 대상과 어우러져 흘러가면서 자연스럽게 만난 풍경에 대한 기록이자 또 다른 현존의 증명서’라고 말한다.
자연에서 느끼는 지각을 몸으로 받아들이는데 미묘하고 사소한 것에서 시작되어 감각적 모음으로 충분히 회화의 재료가 되게 한다. 그 감각이 예술이 될 수 있다는 확신을 가지고 있다. 이러한 시각은 자연을 동떨어진 것으로 보지 않고 호흡하는 자신의 지각으로 느끼고 있다. 이는 교섭한 자연과의 관계이고 만남이다. 이 만남이 회화적 언명이 된다면 개인적이고 정서적 변주로서 회화 요소로 작용하여 신준민의 회화성을 결정짓는 근거가 된다. 물론 특이한 경우는 자연의 신선함과 어두운 밤의 적절한 침묵들이 생경한 산책로에서 예민할 수 있는 미세한 변화에 대한 감각을 훈련하고 훈련된 감각을 더 유지하기 위해 다시금 현장을 찾고 그 현장의 차이를 찾기 위해 또 현장을 찾는 식의 기록들은 작가가 자기 확인의 문제를 넘어서고 자신의 작업에 다가서는 만남이기도 하다. 받아들일 수 있는 감각의 총합을 넘어 표현의 총합으로 다가오는 작업행위가 작업의 깊이를 더하게 할 것으로 기대한다.

작가의 회화에는 지각 행위를 언어로 보아서 회화적 지각 특성을 띤다. 이는 또한 그 미적 언어에 가능성과 필연성을 제공하고 표현한다. 작가의 회화작업은 감성의 분석적인 논증을 도입하여 아주 미세한 차이에 의해서 감성은 그림의 소재가 되기에 충분히 성립된다. 지각현상학이 강조한 ‘중요한 것은 신체의 표현적 움직임이다. 아주 사소한 지각으로 시작된 것도 충분히 회화가 되고 예술이 된다’는 말이 신준민의 작업에 대한 회화적 언명이 될 것이다. 또한 위빠사나(관,觀,Vipassana) 수행처럼 일상의 순간을 집중하여 현상을 파악하는 것처럼 작가의 회화 수행 방식은 상당한 지각의 접근이고 방식에서 많이 닮았다. 미묘한 시각적 표현을 뒷받침할 ‘작가의 정서적 변주로서의 미적 수사’가 되어 진전될 것이다.




An Emotional Encounter
YANG Juno(Chief curator of Suseong Artpia)


SHIN Junmin conveys what he feels from his surrounding, random places that inspire him. In his effort to accept the inspiration, he trusts his sensitivity and, without any destination, walks toward those places that he finds by chance. He goes there repeatedly and tries to remember what he felt when he arrived there for the first time, which, interestingly, is similar to the way that most artists, generally, work on their work of art. When working, most artists plan for their work first, trying to stick to the plan for a long time and building up certain patterns of expression, which evolves as time passes. No matter how hard they try to follow their initial plan, their work changes not like their intention. Examining their painting, they judge the way their work evolves and confirm often whether it goes as they planned or not, which they repeat until it is done.

He analyzes the process of his work and what he feels about the environment of the places that he chooses. He tries to perceive them and analyze the language of his emotion. He uses the environment of those certain places as the subject of analysis, which, mainly, is his interest. The way he presents the analyzed environment of the places is one of the features of his pictorial perception when working, through which he sees the potential of the aesthetical language and prepares for the appropriateness of it.
According to him, his work is not about his gaze into the subject. It is more about a document of the scenes of the places that he finds by chance, being harmonized with the environment of them. It can be another identification of his existence.
Perceiving nature with his own body and senses, he uses it as the material for his work of art. He is confident that his perception is what makes his work of art, which is why he considers nature something so close to him and breathes in it. He literally interacts with it and builds a unique relationship with it. For him, that kind of relationship is what makes his formative language, in which he plays personal, emotional variations that can be the decisive factor of his work of art. One thing that is so special about his attitude is that he visits those places repeatedly to be more sensitive to the atmosphere of them, so that he can convey the subtle changes in his painting, such as the freshness of nature and the silence of night that can be noticed on his walk. It is a kind of a discipline that makes him realize himself more clearly and walk into his own work. His action to be more sensitive to the subject will make his work more expressive and impressive.

In his painting, the act of perceiving nature itself is the formative language. That aesthetical language has lots of potentials that suit the appropriateness of his work of art. He analyzes his emotions reasonably, makes differences and uses them as his subject. In phenomenology of perception, the body is our general medium for having a world, meaning that the expressive movement of one’s body is what makes a work of art, which explains SHIN Junmin’s work of art. Like the Buddhist practice, Vipassana, which is about focusing on moments of our daily life and seeking insight into the true nature of reality, SHIN Junmin’s way of creating his work of art is very sensitive. His art-making as a means of discipline is the core of the aesthetics of his sophisticated artwork that is all about playing variations of his emotions.